بحث هذه المدونة الإلكترونية

الأربعاء، ٢٧ أكتوبر ٢٠١٠

CCNA الحمد لله نجحت في 802-640



بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله وآله وصحبه وإخوانه أجمعين

يارب لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك ولعظيم سلطانك

بفضل الله سبحانة وتعالي اجتزت بالأمس 18 ذو القعدة 1431 
   2010 الموافق 26 اكتوبر 
في الإسكندرية، مصر "CCNA 640-802"امتحان
والحمد لله الإمتحان كان سهل بفضل الله سبحانه وتعالي، ونقول للإخوة المقدمين علي الإمتحان إن شاء الله أن تستذكر دورسك جيداً إن شاء الله وأن تقوم بعمل ملخصات لسهولة المراجعة إن شاء الله، ثانياً حل أسئلة كثيرة لأن المذاكرة شئ والإمتحانات شئ أخر، ولكن كل شئ سهل إن شاء الله علي من سهله اللهُ عليه.والإخوة المقدمين علي الإمتحان إن شاء الله أي استفسار ياريت الإخوة تكتبه هنا في المدونة إن شاء الله

الحمد لله الذي هداني لهذا وما كنت لأهتدي لو أن هداني الله


ولا تنسوني والمسلمين من صالح الدعاء
وصلي الله وسلم وبارك علي المصطفي وآله وصحبه وإخوانه أجمعين

هناك ٢٥ تعليقًا:

  1. مبروك ألف مليون مبروك على اجتياز الأمتحان.بس احنا مش عارفين انت درست الكورس دراسة ذاتية والا في أكاديمية سيسكو.
    نسأل الله أن يزيد ويبارك لك ويعلمك الكثير من عندة
    وأرجو أن يستمر عطائك لأخوانك .وكلنا متابعين دروسك وابداعاتك
    وفقك الله لما يحب ويرضى

    ردحذف
  2. بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله وآله وصحبه وإخوانه أجمعين

    جزاك الله خيراً أخي الكريم
    الحمد لله انا كنت بذاكر من كتاب الاكاديمية بس لا انصحك به الآن فهو منهج قديم وبه أخطاء كثيرة
    طبعا بصيت علي كتاب تودد لاملي وكان فيه كتب تانية للسبنيتنج وكتاب لأوامر المادة وأهم شئ انصح به في المذاكرة بعد التوكل علي الله سبحانه وتعالي أن تقوم بعمل ملخصات لكل ما تذاكره بحيث إنك تكون مقسم المنهج جزء راوتينج وجزء سويتشينج وهكذا، لسهولة علمية المراجعة قبل الإمتحان إن شاء الله
    وعامة الامتحان بفضل الله كان سهل وما تقلقش خالص بس اعقلها وتوكل علي الله

    وصلي الله وسلم وبارك علي المصطفي وآله وصحبه وإخوانه أجمعين

    ردحذف
  3. اولا أقول لك مبروك ياباشمهندس وربنا يواليك بالعافية استفدنا كثيرا من المدونة بتاعتك وكنت لنا خير معين ونرجو الدعاء لنا لاجتياز الراوتينق فى 902
    وجزاك الله خير

    ردحذف
  4. استاذ أحمد انت ايش تقصد بكتاب الأكاديمية هل هو المنهج academy exploration v4
    والذي يتكون من اربعة أجزاء
    هو عبارة عن ملف تنفيذي.أم قصدك ان في هناك ملف بي دي اف
    نرجو منك التوضيح على شان تساعدنا في اجتياز الأمتحان
    عقبى لك ccnp,ccie

    ردحذف
  5. بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله وآله وصحبه وإخوانه أجمعين...آمين

    نعم أخي الكريم أقصد الأربع ملفات التنفيذية الخاصة بالأكاديمي، وأي استفسار ياريت حضرتك تكتبه إن شاء الله

    ولا تنسني من صالح الدعاء

    وصلي الله وسلم وبارك علي المصطفي وآله وصحبه وإخوانه أجمعين

    ردحذف
  6. ألف ألف مبروك يا بشمهندس

    بس لي سؤال أنا مقبل علي امتحان ccna بس جيت أنفذ
    اللاب الخاص بالنات من دروس المهندس ياسر روزي ووصلت كمبيوتر بال cloud لم يعطي كونكشن لماذا أخي الحبيب ومبروك علي الشهادة

    ردحذف
  7. بسم الله والحمد لله و الصلاةو السلام علي رسول الله وآله وصحبه وإخوانه أجمعين


    متشكر جداً استاذ
    "anabolics2020"

    بالنسبة لموضوع توصيل الجهاز بال
    cloud
    تأكد من أنك قمت بعمل لووب باك علي الجهاز عندك وبعدين تفتح ال
    cloud
    وتوصلها باللوب باك اللي علي الجهاز إن شاء الله، وبعدي ما تنساش تعمل
    add
    والكلام ده كان مشروح في الحلقة ديه
    http://amnetwork.blogspot.com/2010/07/blog-post.html
    طبق إن شاء الله وأنا في إنتظارك بإذن الله
    وصلي الله وسلم وبارك علي المصطفي وآله وصحبه وإخوانه أجمعين

    ردحذف
  8. أخي الحبيب أحمد جزاك الله خيرا كنت أريد طلب من حضرتك وهو بسيط ان شاء الله فلو امكن أن أحادثك علي الجوال ورقمي هو 0110169211
    anabolics2020@yahoo.com


    أخوك سعيد يوسف

    ردحذف
  9. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أولاً ألف مليون مبروك يا استاذ احمد على توفيق الله لك بالنجاح
    ثانياُ: اسأل الله العظيم أن يبارك في علمك ويزيدك من علمه ويجعله في ميزان حسناتك
    ثالثاً: هذه أول مشاركه لي وانا بدأت اذاكر الماده فكنت أريد بعض النصائح في كيفية المذاكره وعدد الساعات بحد ادنى ووأفضل كتب للدراسه
    وأسف للإطاله

    ردحذف
  10. بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله وآله وصحبه وإخوانه أجمعين

    جزاك الله خيراً أخانا الكريم

    بالنسبة للمذاكرة اهم حاجة تذاكر من الكتاب مع الفيديوهات إن شاء الله وطبعاً افتح كتاب تود لاملي بتاع شركة سايبكس
    ثانيا اعمل ملخصات مكتوبة لسهولة المراجعة إن شاء الله مع التدريب علي اللابات بإيدك ونصحيتي ابعد عن الباكيت تريسر واستخدم الجي ان اس ثري حينفعك كتير جداً اما تكمل دراسة إن شاء الله ومش حتلاقي فرق بينه وبين الواقع بإذن الله لان بيشغل اي او اس حقيقية
    بعد كده حل الامتحانات وطبعا احسن نموذج بتاع ماشتي
    mashti

    http://www.examcollection.com/cisco/Cisco.ActualTests.640-802.v2010-05-21.by.Mashti.354q.vce

    http://amnetwork.blogspot.com/2010/04/virtual-certifiacton-exams-vce-portable.html
    وبرضوا اعمل ملخصات لأهم الأسئلة إن شاء الله
    ربنا يوفقك أخي الكريم والمسلمين جميعاً إن شاء الله
    ولا تنسني من صالح الدعاء
    وصلي الله وسلم وبارك علي المصطفي وآله وصحبه
    وإخوانه أجمعين

    ردحذف
  11. اخى العزيز
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أولاً ألف مليون مبروك يا استاذ احمد على توفيق الله لك بالنجاح
    اما بعد.....
    انا بسال الباص فور شور اتغير النهارده ايه رايك ادخل والا اصبر شويه
    هل التست انسيد +
    mashti ال
    يكفوا لدخول الامتحان والنجاح ان شاء الله
    2-هل من الممكن ترفع الامتخان بتاعك ولا مش هينفع
    وذللك لزياده الاطمئنان والتاكد لان الامتخان غالى جدا

    اخوك عمر عبد الله

    ردحذف
  12. بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله وآله وصحبه وإخوانه أجمعين

    صراحة أخي الكريم عمر الباس فور شور سمعته مش كويسة، أفضل شئ إن شاء الله في رأيي هو التست انسيد وماشتي طبعاً لامم التست انسيد وكام شركة كمان فيه صراحة ممتاز جداً، وانا اما كنت بحضر ما ذكرتش غير ماشتي فقط والحمد لله اغلب الأسئلة إن لم يكن كلها كانت من ماشتي وبالنسبة لامتحاني أخي الكريم الامتحان كان في السنتر وبالتالي انا لا استطيع انا احتفظ به عندي

    وصلي الله وسلم وبارك علي المصطفي وآله وصحبه وإخوانه اجمعين

    ردحذف
  13. انا قصدى تشوف الاسئله اللى جاتلك ف التست انسيد وتاخدها كوبى ف ملف ورد وترفعها
    يا ريت ترفعه بعد اذنك لانى خايف من الامتخان
    وصلي الله وسلم وبارك علي المصطفي وآله وصحبه وإخوانه اجمعين

    عمر

    ردحذف
  14. بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله وآله وصحبه وإخوانه أجمعين
    صراحة يا بشمهندس عمر صعب افتكر الخمسين سؤال اللي جت في الامتحان بس الامتحان سهل جداً إن شاء الله وانا كنت خايف برده زيك كده بس الحمد لله ذاكر كويس وحل الأسئلة وإن شاء الله تنجح وتجيب 1000

    وصلي الله وسلم وبارك علي المصطفي وآله وصحبه وإخوانه اجمعين

    ردحذف
  15. بسم الله..والصلاة والسلام على رسول الله وآله وصحبه ومن والاه
    آولاً:جزاك الله خيراً على اهتمامك بالرد
    ثانياً: انا كنت عايز أعرف بدايتي في المذاكره صحيحه أم خطأ
    ** مشاهدة الفيديوهات العربي
    Sybex v.6 ثم المذاكرة من كناب
    **عمل ملخص لما تم مذاكرته
    ** حل أسئلة وامتحانات
    فهل ينقصني شئ
    وأسأل الله العظيم التوفيق لي ولكل مسلم وأن يرزقنا الهداية والتوفيق والاخلاص
    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    ردحذف
  16. بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله وآله وصحبه وإخوانه أجمعين

    ممتاز اخي فولكانو بس ينقصك الدعاء دوماً "وقال ربكم ادعوني استجب لكم" وماتنساش انا احنا ما بندخلش الامتحان بمذاكرتنا لا احنا بندخل بحسن التوكل علي الله مع المذاكرة طبعا

    وصلي الله وسلم وبارك علي المصطفي وآله وصحبه وإخوانه اجمعين

    ردحذف
  17. بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله وعلى آله صحبه ومن والاه
    جزاك الله خيراً يا بشمهندس أحمد...
    معلش لي استفسار تاني وهو مدة مذاكرة الكورس تقريباً المفروض لا تقل عن كام يوم أو كام شهر وعدد الساعات وبارك الله فيك
    اللهم ارزقنا حسن التوكل عليك والاستعانة بك..وارزقنا الاخلاص

    ردحذف
  18. بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله وعلى آله صحبه ومن والاه
    معلش هاستأذنك لو تضع شرح لل
    sub netting
    من شرحك الميسر بإذن الله
    وجزاكم الله خيراً

    ردحذف
  19. بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله وآله وصحبه وإخوانه أجمعين

    مدة المذاكرة ليس لها حد معين ولكن تعتمد علي مدي استيعابك وياريت تحافظ علي رياضة معينة حتلاقي نسبة استيعابك زادت إن شاء الله
    وبالنسبة للسبنيتنج صراحة ماليش فيها شرح بس فيه كتاب جميل لروب جونز فيه تدريبات كويسة جدا انا طبعته وكنت بحل منه وهوه صغير
    http://amnetwork.blogspot.com/2010/04/subnetting.html

    vlsm وده كتاب ل
    http://amnetwork.blogspot.com/2010/04/vlsm-arabic-vediopdf.html

    حتلاقيه بيتكلم عن طريقة المربعات والدوائر ما تذاكرهاش إن شاء الله
    ولا تنسني من صالح الدعاء
    وصلي الله وسلم وبارك علي المصطفي وآله وصحبه وإخوانه اجمعين

    ردحذف
  20. mabrouk akhi al fadil 3o9bal ccie inchaa lah.

    ردحذف
  21. السلام عليكم انا كنت عايز ادخل الامتحان ومش عارف اذا كانت الاسئله اتغيرت ولا لا لو حد يقدر يفدني فهو مشكور جدا

    ردحذف
  22. وبالنسبة للإمتحان حمل الأسئلة ديه من هنا إن شاء الله:
    http://www.examcollection.com/640-802.html

    واختار اعلي rating

    وده برنامج فتح الأسئلة:
    http://amnetwork.blogspot.com/2010/04/virtual-certifiacton-exams-vce-portable.html
    وتابع السميوليشن من:
    9tut.net
    وفيه سكشن هناك اسمه share your experince تابع فيه أخبار الإمتحان يومياً إن شاء الله
    ولا تنسني والمسلمين من صالح الدعاء
    وصلي الله وسلم وبارك علي المصطفي وآله وصحبه وإخوانه أجمعين

    ردحذف
  23. شكرا على ردك بس معلش كان عندي سؤال كمان
    انا عندي testinside v.17.14 وبذاكر حاليا هل الاسئله اللي في التيست انسيد ده هتفدني ولا اسئلة الامتحان اتغيرت؟ وشكرا على الافادة

    ردحذف
  24. ممكن اخد الايميل عشان اعرف اتكلم معاك عندي اسئلة ونفسي حد يساعدني مع العلم اني بذاكر المنهج لوحدي وبجد هاكون مقدر المساعدة منك اوي
    انا ايميلي
    mohamed_esam_imam@yahoo.com
    وشكرا للمساعدة

    ردحذف
  25. بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام علي رسول الله وآله وصحبهوإخوانه أجمعين

    gawadelfagry@yahoo.com

    وصلي الله وسلم وبارك علي المصطفي وآله وصحبه وإخوانه أجمعين

    ردحذف

ضع تعليقك هنا ثم اضغط علي زرار كتابة تعليق وتذكر قوله تعالي: "ما يلفظ من قول إلا لديه رقيب عتيد"، سورة ق